Vit chokladkaka.

Idag när jag hade finfrämmande av Frida, Märta, Moa, Bea & Thea så bjöd jag på en ny kaka. En vit chokladkaka & anledningen till att det blev just denna var för att den såg ut att vara så enkel & snabb att göra. För nu när man har barn så kan det ju vara svårt ibland att baka på förbestämd tid. Men idag sov charlie så jag fick baka i lugn & ro. Kakan blev riktigt god, men jag tror inte att det hade skadat med lite färska bär till den. Jag hade bara lite grädde att erbjuda:)

100 g vit choklad
100 g smör eller margarin
2 dl strösocker
150 g Kesella lätt
2½ dl vetemjöl
saft & skal från en halv citron
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ tsk salt

Smörj & bröa en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter.
Smält chokladen i vattenbad och smöret på svag värme i en kastrull. Rör socker & kesella till en jämn smet. Tillsätt därefter smör och choklad och blanda noga. Riv citronskalet och pressa därefter ur saften. Blanda ner det i smeten. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och rör ner i smeten lite i taget. Häll smeten i formen och grädda 25 minuter i 200 grader.


Riktigt enkelt:) Lyckatill!

Kommentarer
Postat av: Bea

Mumma! :D

2011-03-25 @ 06:44:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0